Wat heeft uw voorkeur: PMD bronscheiding of nascheiding?

5 april PMD.jpgdonderdag 04 april 2024 20:00

We zijn benieuwd naar uw mening en daar om een mini-referendum over de afvalinzameling.
In de gemeenteraad van Huizen ligt een voorstel om de bronscheiding van PMD (Plastic verpakkingen, Metalen verpakkingen en Drinkpakken) voort te zetten. Het gaat om een nieuw contract voor 4 jaar, dat in 2026 ingaat. Alle regiogemeenten zullen hier een voorkeur over uitspreken.

Het alternatief voor bronscheiding van PMD is nascheiding: het PMD gaat niet meer in de bak met een oranje deksel maar bij het restafval. Milieutechnisch is er nauwelijks verschil, de kosten van nascheiding liggen echter hoger: jaarlijks €642.000 en eenmalig €737.000. Per eenheid betekent dat €2,63 extra, voor een meerpersoonshuishouden ca €8,= extra per jaar.
In ons verkiezingsprogramma zijn we uitgegaan van bronscheiding maar als er goede, milieu-effectieve alternatieven zijn kan een andere keuze worden gemaakt.
U kunt de poll invullen op Facebook en aangeven of u bronscheiding wilt voortzetten (ja) of overstappen op nascheiding (nee).
We zijn benieuwd naar uw mening en zullen die meenemen in onze afweging over het besluit (dus niet automatisch volgen).